Jobba på Svenska Bostäder AB

 
LÄMNA OMDÖME

Överblick

Anställda: 320

Bransch: Fastighetsverksamhet

VD: Pelle Björklund

Hemsida: {{ CompanyGeneralInfo.CompanyWebsiteDomain }}

 

 

Ta en titt på våra kontorsbilderkontorsbilder, karriärmöjligheterkarriärmöjligheter, lediga tjänsterlediga tjänster och mer nedan!  

Visa mer Visa mindre
Genomsnittsbetyg: {{OverviewData.Stats.Rating | number:1}} / 5
  {{GetBasedOnReviewCountLabel('Baserat på', '{0} omdömen')}}
{{OverviewData.Stats.EnpScore}}%

Rekommenderar arbetsgivaren

{{OverviewData.Stats.ApproveCeoPercentage}}%

Är positiva till VD Pelle Björklund

Visa mer Visa mindre
{{criteria.Name}} {{criteria.CriteriaRanging}}  
{{criteria.Name}} {{criteria.CriteriaRanging}}  

Omdömen om Svenska Bostäder AB

ALLA
KÖN
ÅLDER
  • Kön: {{ review.Gender ? review.Gender : "–" }} Ålder:{{review.Age ? review.Age : "–" }} Ort:{{review.Location ? review.Location : "–" }} Tid som anställd:{{review.LengthOfEmployment ? review.LengthOfEmployment : "–" }}
    Genomsnittsbetyg: {{ review.Rating | number:1 }}/5  
    Varför trivs du?

    "{{review.Plus}}"

    Vad bör förbättras?

    "{{review.Minus}}" "{{review.Minus.substring(0, 15) + '...'}}"

    Visa mer
    {{criteria.CriteriaName}} {{criteria.CriteriaRanging}}  
    {{criteria.CriteriaName}} {{criteria.CriteriaRanging}}  

    Arbetsgivarens kommentar:

    {{comment.UserFirstName}} {{comment.UserSurname}} {{comment.UserJobPosition}}

    "{{comment.ReplyText}}"

    Visa mindre

Karriär på Svenska Bostäder AB

Vad vi erbjuder som arbetsgivare

Frihet att utvecklas, hållbara medarbetare och
möjlighet till många spännande roller

 

Hos oss får du ett arbetsklimat där du ges stor frihet att utvecklas under eget ansvar och där vi vet att människor måste få växa i sin roll för att trivas. På Svenska Bostäder är det inte enbart sista raden på resultaträkningen som gäller utan det finns också en annan dimension - att skapa värde för vår ägare och stockholmarna.


 

 

Frihet att utvecklas under eget ansvar

Våra arbetsplatser ska erbjuda en säker och stimulerande miljö. Därför arbetar vi mycket medvetet för att upprätthålla en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö. Vi vet att människor måste få växa i sina roller för att trivas. 

 

Hos oss får du ett arbetsklimat där du ges stor frihet att utvecklas under eget ansvar. Här blir du en i gänget som jobbar för nöjda och trygga hyresgäster samtidigt som vi bygger nya boenden för fler stockholmare. Hos oss får du en yrkesroll där du gör skillnad i människors liv!

 

 


Hållbara medarbetare

Vi vill att våra medarbetare ska må bra - både på jobbet och på fritiden. Därför arbetar vi aktivt med olika hälsoaktiviteter. Vi har till exempel ett generöst friskvårdsbidrag, subventionerad massage och en idrottsförening som erbjuder en mängd olika aktiviteter. I situationer där man kan behöva ett professionellt samtalsstöd eller komma i kontakt med läkare fort har vi tillgång till det via olika försäkringar.

 

 


Många spännande roller

Här får du kollegor som jobbar med förvaltning, service, teknik, byggnation, underhåll, miljö, it, ekonomi, kommunikation och mycket annat. Precis som många andra företag står vi inför en generationsväxling inom de närmaste åren och kommer därför ha ett stort behov av nya medarbetare inom många yrkesområden.

Möt några av våra medarbetare

Möt några av våra över trehundra medarbetare på Svenska Bostäder.
Här berättar de om sina jobb, sin bakgrund och varför de har valt att
jobba hos oss.

 

Nurcan Gültekin - social hållbarhetssamordnare:

Nurcan Gültekin arbetar som samordnare för social hållbarhet på distrikt Järva. Här berättar hon om hur det är att jobba som samordnare för social hållbarhet, sin bakgrund och hur hon upplever Svenska Bostäder som arbetsgivare.
 

 

Vem är du och vad har du för roll på Svenska Bostäder?
Nurcan Gültekin heter jag och jobbar som samordnare för social hållbarhet på distrikt Järva. Social hållbarhet är en av grundstenarna i att bygga ett mer hållbart samhälle. Att bygga ett socialt hållbart samhälle innebär att vi bygger och planerar en god boendemiljö som tillgodoser allas behov. Genom ett medvetet fokus på sociala aspekter under planeringsprocessen gör vi det möjligt att främja jämlikhet, trygghet, hälsa, tillgänglighet och demokrati. Målet är att skapa positiva sociala effekter som bland annat innebär att alla människor får chans att utvecklas och leva ett gott liv med god kvalitet.

 

Vad gör en samordnare för social hållbarhet
Att jobba med social hållbarhet innebär oftast självständigt arbete utifrån de uppdrag och mål verksamheten satt. Det ställer höga krav på personens förmågor att ta eget initiativ och uppnå resultat. Som samordnare för social hållbarhet är det viktigt att täcka upp aspekter som normalt inte ryms inom den traditionella förvaltningen. Det handlar om relationen med civilsamhället, utvecklandet av hyresgästinflytande, myndighetsövergripande samarbete mellan oss och övriga samhällsaktörer. Mer övergripande innebär arbetet att överbrygga vårat uppdrag som hyresvärd till hyresgästerna och deras boendemiljö, så att bästa möjliga förutsättningar uppnås för en god boendemiljö med livskvalitet.

 

Vilken bakgrund har du?
Jag kommer närmast från Hyresgästföreningen region Stockholm där jag arbetade som verksamhetsutvecklare med samrådsförfarande i Järva. Innan dess har jag varit på Integrationsförvaltningen på Stockholms kommun. Jag har även startat olika företag genom tiden, vilket har varit lärorika och givande. Mina utbildningsområden är sociologi, socialarbete samt organisation och ledarskap. 2015 började jag arbeta på Svenska Bostäder som ombyggnadskoordinator men arbetar sedan februari 2017 som samordnare för social hållbarhet på distrikt Järva.

 

Vad är roligast med ditt jobb?
Jag tycker att det är roligt när jag får saker gjort. Sedan tycker jag att det är väldigt roligt att ingen dag är en annan lik. Jag träffar olika personer varje dag. Mitt jobb blir roligare när vi anordnar aktiviteter för våra hyresgäster tillsammans med mina kollegor. Det ger en extra kick när hyresgästerna uppskattar vårt arbete och ser nyttan av det.

 

Vad är det första du gör när du kommer till jobbet på morgonen?
Hälsar på mina kollegor, jag tycker att det är viktigt att hälsa på alla! Sedan tar jag en kopp kaffe och går igenom min ”att-göra- lista” och bockar av alla aktiviteter.

 

Vilken är din största utmaning?
Min största utmaning är att få ett jämställt offentligt rum i Husby centrum. Något som jag arbetar med genom feministiskt stadsplanering. Vi har saknat kvinnor i det offentliga rummet och det hoppas jag att vi kommer kunna arbeta bort, genom att bland annat få kvinnliga näringsidkare att involvera sig i detta. Jag känner att vi är på väg åt rätt håll men det finns mycket kvar.

 

Vad tycker du är det bästa med Svenska Bostäder som arbetsgivare?
Det bästa är atmosfären på arbetsplatsen. Vi har ett bra samarbetsklimat där alla känner sig involverade och engagerade. På SB ges alla goda möjligheter till utveckling och att växa inom organisationen. SB är helt enkelt en tongivande aktör som, med sitt varumärke, utmärker sig i närområdet och inom fastighetsbranschen.

 

Berätta något personligt om dig själv?
Jag tycker om att läsa, och min favoritbok är Anna Karenina, som jag nu även ska se på Dramaten.

 

------------------------


Dylan Wiech - förvaltare

Dylan Wiech arbetar som förvaltare på distrikt Innerstaden. Här berättar han om hur det är att jobba som förvaltare, sin bakgrund och hur han upplever Svenska Bostäder som arbetsgivare.
 

 

Vem är du och vad har du för roll på Svenska Bostäder?
Mitt namn är Dylan Wiech och jag arbetar som förvaltare på distrikt Innerstaden sedan 2016. Jag är en pragmatiskt och lugn tvåbarnspappa och medarbetare på Svenska Bostäder som värnar om verksamhets-, hållbarhets- och personlig utveckling.

 

Vad gör en förvaltare?
En förvaltare på Svenska Bostäder har, utöver chefsansvar för bovärdar även en övergripande roll vad gäller underhållsplaner för fastigheter, daglig drift och tillsammans med distriktschef ett ansvar för distriktet i sin helhet. Tillsammans med de övriga i distriktsledningsgruppen planerar vi de kommande åren. Tjänsten är därför såväl operativ som strategisk.

 

Vilka egenskaper bör man ha för att passa i rollen?
Detta är lite svårt att svara på då förvaltarrollen på Svenska Bostäder skiljer sig lite från en traditionell fastighetsförvaltarroll. I grund och botten bör man ha ett intresse för fastigheter. Sedan tycker jag att man ska vara mottaglig för att utvecklas, vara lyhörd och stresstålig.

 

Vilken bakgrund har du?
Jag har en byggingenjörsutbildning i bagaget och har jobbat i fastighetsbranschen i 10 år. Jag har jobbat som bovärd, fastighetstekniker och nu som förvaltare.

 

Vad är roligast med ditt jobb?
Utmaningarna! Den ständiga variationen med det dagliga som måste utföras samt utmaningar som man stöter på under resans gång. Att vara med och påverka hur vi ska arbeta och vad som ska göras för att medarbetare och hyresgäster ska trivas hos oss på Svenska Bostäder. De fantastiska relationer man utvecklat under årens gång med andra medarbetare på Svenska Bostäder gör det exceptionellt roligt att arbeta i detta bolag.

 

Vad är det första du gör när du kommer till jobbet på morgonen?
Startar igång arbetsdatorn och läser av mailen. Därefter tar jag en rundtur på distriktskontoret för att stämma av läget. Är det mindre mail och mindre att göra så unnar jag mig en fika, annars hoppar jag på arbetet på en gång och så får fikat komma senare.

 

Vilken är din största utmaning?
Den största utmaningen för mig som förvaltare är att säkerställa att hyresgästerna är nöjda idag samtidigt som jag måste ha en framtidsbild av var vi vill nå och hur vi ska göra för att nå dit. Då vi är politiskt styrda är det ständiga förändringar som vi måste anpassa vår verksamhet efter, men det är även tjusningen i en av de utmaningar man ställs inför.

 

Vad tycker du är det bästa med Svenska Bostäder som arbetsgivare?
Har man som medarbetare på Svenska bostäder en hög arbetsmoral så får man igen otroligt mycket. Svenska Bostäder värnar om sina anställda och strävar efter att bli bäst på alla vis, bland annat som arbetsgivare. Svenska Bostäder vill vara i framkant vad gäller utveckling och möjligheten att vara med att påverka utvecklingen i bolaget är extremt givande.  

 

Berätta något personligt om dig själv?
På fritiden försöker jag bara vara en mysig pappa och jag sätter mina barn i fokus hela tiden. Sedan brukar jag alltid heja på dom som ligger under, vilket jag även kan se i mina barn. När vi tittar på tävlingsprogram på TV hejar vi alltid på dom som ligger sist. Jag ser mig själv som en naturlig gymnastisk talang sedan unga barnsben! Jag tycker mycket om att träna, främst tyngdlyftning och crossfit. 

 

------------------------
 

Peter Andersson - bovärd

Peter Andersson arbetar som bovärd på distrikt Västerort. Här berättar han om hur det är att jobba som bovärd, sin bakgrund och hur han upplever Svenska Bostäder som arbetsgivare.


 

Vem är du och vad har du för roll på Svenska Bostäder?
Mitt namn är Peter Andersson, jag är gift och har två barn och arbetar som bovärd på distrikt Västerort här på Svenska Bostäder. Jag har 317 hushåll och några lokaler som jag ansvarar för.


Vad gör en bovärd?
Jag gör allt ifrån rent praktiska saker så som att åtgärda fel i lägenheter i lägenheter eller fastigheter, till att administrativa saker såsom att beställa entreprenörer, göra besiktningar, göra värderingar i och kring hur fastigheterna ska uppgraderas, renoveras eller vad det nu kan vara för åtgärder. Så att arbeta som bovärd är ett brett jobb där vi blandar administration och praktiskt arbete. Vi har såklart mycket kundkontakt och kan därför ses lite som den fysiska länken mellan kund och företag.


Vilka egenskaper bör man ha för att passa i rollen?
Jag tror att var och en hittar sitt eget sätt och har sina egna kvaliteter för att prestera sitt bästa. Men i grund och botten tycker jag att man ska värdera människors lika värde! Självklart är det viktigt att tänka ekonomiskt men arbetar man nära kund som vi gör ska man ha med sig att hemmet är bland det käraste en människa har och det är ytterst viktigt att vi inte har förutfattade meningar vare sig det gäller socioekonomisk bakgrund, etniskt ursprung osv. Det är viktigt att möta alla med ett öppet sinne! Allt det andra tror jag att man kan lära sig efter hand om man är tillräckligt vetgirig.


Vilken bakgrund har du?
Jag har tidigare arbetat bland annat som snickare, dörrvakt, med socialt utsatta ungdomar, evenemangsarrangör för att nämna några. Här på Svenska Bostäder har jag arbetat sedan 2014.

Vad är roligast med ditt jobb?
Servicen! Det roligaste med mitt jobb är att få göra kunden glad, genom att exempelvis ge kunden tio minuter extra av min tid. Jag har lätt för att få kontakt med speciellt äldre människor och jag tycker att det är väldigt roligt att då och då kunna unna både mig själv och kunden den tiden. Våra arbetsdagar är uppdelade i block och för mig som bovärd kan det ibland kännas som att jag springer runt och har full fart hela tiden. Men så kommer man hem till någon som kanske har väntat ett par dagar på mitt besök och kanske inte endast för att få hjälp med sin läckande kran, eller vad det nu kan vara, utan även för en kortare pratstund. Jag tycker att det är härligt att kunna ge den tiden då och då, som lite extraservice.


Vad är det första du gör när du kommer till jobbet på morgonen?
Dricker kaffe! Sedan kvitterar jag dagens jobb, det vill säga tar emot jobben för att bekräfta att jag tagit emot kommer att utföra dom. Vissa dagar har jag även mer administration att göra. Sedan arbetar vi ju i team så ibland styr vi ihop något i teamet om det är någon som behöver extra assistans eller så. Men kort sagt börjar min morgon alltid på kontoret här i distrikt Västerort och vad som händer under dagen kan vara olika från dag till dag.


Vilken är din största utmaning?
Min största utmaning kunna göra kunden så nöjd som möjligt utefter de medel jag har från arbetsgivaren. Dessutom är komplexiteten i tjänstens ”olika roller” och att få tiden att gå ihop är även en utmaning jag som bovärd har.


Vad tycker du är det bästa med Svenska Bostäder som arbetsgivare?
Det bästa med Svenska Bostäder är de värdegrunder vi står på. Alltså jag tror ju att kommunala bostadsföretag fyller en stor funktion och jag tror att det kommer att behöva fylla en ännu större funktion ur det sociala perspektivet. Alla människor kan inte bo i bostadsrätter, radhus eller villor och då tycker jag att det är bra att vi erbjuder boende till alla typer av människor i samhället.


Berätta något personligt om dig själv?
Jag vet vilka som vinner allsvenskan 2018.
 

-------------------------


Maria Löfholm - miljösamordnare

Maria Löfholm arbetar som miljösamordnare på huvudkontoret. Här berättar hon om hur det är att jobba som miljösamordnare, sin bakgrund och hur hon upplever Svenska Bostäder som arbetsgivare.
 



Vem är du och vad har du för roll på Svenska Bostäder?
Mitt namn är Maria Löfholm och jag arbetar som miljösamordnare på Svenska Bostäder. Främst arbetar jag med inomhusmiljö- och avfallsfrågor.


Vad gör en miljösamordnare?
På Svenska Bostäder finns idag tre miljösamordnare, där den ena tjänsten innefattar miljöcertifiering av våra fastigheter via Miljöbyggnad, både för nyproduktion och ombyggnad. Den andra tjänsten innefattar bland annat miljöledningssystem och miljörevisioner och den tredje, alltså min tjänst, handlar om att stötta förvaltningen i olika processer och inomhusmiljöärenden. Mina dagar kan se väldigt olika ut men generellt arbetar jag mycket med avfallsfrågor och miljöplaner vid upphandling. Vi arbetar ständigt mot Stockholms stads mål, vilka vi rättar oss efter och arbetar för.


Vilka egenskaper bör man ha för att passa i rollen?
Jag tycker att man ska vara bra på att kommunicera och att kunna kommunicera med olika typer av yrkesgrupper, eftersom att ”språket” kan skilja sig från exempelvis de som arbetar på inköpsavdelningen till renhållningsarbetaren som hämtar avfallet. Därför tror jag att det är viktigt att man är bra på att kommunicera och tycker att det är roligt. Min miljösamordnartjänst är en stöttningsfunktion där man har lite av en spindel i nätet-roll, varför det är bra om man är flexibel och har servicekänsla.


Vilken bakgrund har du?
Jag har tidigare läst Kretsloppsprogrammet på Malmö Högskola samt några kurser på Stockholms universitet och Uppsala universitet. Efter studierna har jag arbetat som miljö- och hälsoskyddsinspektör i några olika kommuner. I augusti 2015 började jag arbeta här på Svenska Bostäder.


Vad är roligast med ditt jobb?
Det är bredden på arbetet! Här får jag arbeta med olika saker hela tiden, vilket verkligen passar mig. Jag lär mig nya saker hela tiden, vilket såklart kan hänga ihop med att jag inte har arbetat mer än ett par år, men samtidigt finns det mycket variation i arbetet och det tycker jag är otroligt häftigt.


Vad är det första du gör när du kommer till jobbet på morgonen?
Det första jag gör är att kolla igenom mailen och kalendern för att genom detta lägga upp min dag.


Vilken är din största utmaning?
Min största utmaning är att nå Stadens miljömål på ett bra sätt, till exempel att kunna erbjuda alla våra hyresgäster matavfallsinsamling.


Vad tycker du är det bästa med Svenska Bostäder som arbetsgivare?
Det bästa med Svenska Bostäder är att det finns en hög ambition och att företaget vill mycket. Jag uppskattar att vi jobbar med frihet under ansvar, samt att man har möjlighet till kompetensutveckling. Arbetskollegorna är mycket trevliga och nu i och med att vi fått nya fina lokaler på huvudkontoret träffar man fler kollegor under arbetsdagen, vilket jag tycker om.


Berätta något personligt om dig själv?
Jag och min familj har nyligen skaffat ett litet hus på landet med Östersjön och skogen nära, där tillbringar vi en hel del tid och har även en liten båt. Sen vill jag även passa på att pusha folk till att cykla mer det ger så många positiva effekter. Och att källsortera, det är enkelt, i princip kan alla göra det!

 

-------------------------


Susanne Landin - kundcentermedarbetare

Susanne Landin arbetar som kundcentermedarbetare. Här berättar hon om hur det är att jobba som detta, sin bakgrund och hur hon upplever Svenska Bostäder som arbetsgivare.
 

 

Vem är du och vad har du för roll på Svenska Bostäder?
Jag heter Susanne Landin och arbetar som kundcentermedarbetare här på Svenska Bostäder. Jag jobbar även i receptionen på huvudkontoret ibland. Plus att jag är distriktsansvarig för Västerort, vilket innebär att jag är kundcenters samordnande kontaktperson för övriga kollegor inom området. Det är exempelvis bovärdarna, handläggarna och förvaltarna.

 

Vad gör en kundcentermedarbetare?

Man svarar i telefonen och då handlar det främst om felanmälningar gällande lägenhet, fastighet eller ute på gården. Det är även en del faktura-, uthyrnings- och kontraktsfrågor. Men oftast skickas de frågorna vidare till handläggarna, det är ju de som är experterna på det. För det mesta är det hyresgäster som ringer in förstås. Men det är även en del entreprenörer och en och annan extern som hör av sig med andra frågor.

 

Vilka egenskaper bör man ha för att passa i rollen?
Intresse för människor. Det är viktigt att man tycker om att prata med folk. Man ska vara en god lyssnare, ha empati och en god uppfattningsförmåga. Samt gärna lite kännedom om fastigheter och hur de är konstruerade för att kunna ställa rätt frågor. Sen behöver man kunna formulera sig kort och koncist i skriven text, då ärendena skickas vidare till exempelvis bovärdar.

 

Vilken bakgrund har du?
Jag har tidigare arbetat som teletekniker och som informatör. På Svenska Bostäder har jag arbetat i drygt ett och ett halvt år.

 

Vad är roligast med ditt jobb?
Det roligaste med mitt jobb är kontakten med människor. Hyresgästerna är ju för det mesta jättehärliga och är de på dåligt humör har de i regel en orsak till det. Jag tycket att det är kul att prata med folk och att kunna hjälpa dem med det de behöver hjälp med helt enkelt.

 

Vad är det första du gör när du kommer till jobbet på morgonen?
Då startar jag datorn och kollar vilka ärenden som har kommit in under natten. Vi ser till att akuta ärenden som kommit in under natten snabbt skickas vidare och förbereder dagen. Bland annat ska de som hört av sig via Mina Sidor på hemsidan kontaktas eller få återkoppling under dagen.

 

Vilken är din största utmaning?
Den största utmaningen är att kunna ge bästa möjliga service utifrån varje enskild hyresgästs behov. För de kan såklart vara väldigt olika och jag vill kunna ge bästa möjliga service utifrån individen.

 

Vad tycker du är det bästa med Svenska Bostäder som arbetsgivare?
Jag upplever Svenska Bostäder som en väldigt seriös arbetsgivare, som har höga ambitioner både när det gäller om personalen och hyresgästerna.

 

Berätta något personligt om dig själv?
Jag är duktig på att sy och ibland tar jag kvällskurser på universitetet, bara för att jag tycker att det är så roligt att lära mig nya saker. Jag har bland annat läst kurser inom juridik, retorik, historia, genus och miljö. Det är så roligt att få gå på föreläsningar, att få lära och utvecklas!

 

-------------------------


Gülüzar Kulbay - ombyggnadskoordinator

Gülüzar Kulbay arbetar som ombyggnadskoordinator på distrikt Järva. Här berättar hon om hur det är att jobba som ombyggnadskoordinator, sin bakgrund och hur hon upplever Svenska Bostäder som arbetsgivare.

 

Vad gör en ombyggnadskoordinator?

Som ombyggnadskoordinator är jag spindeln i nätet under större ombyggnader och renoveringar. En ombyggnadskoordinator ansvarar för att kommunicera med hyresgästerna och hämta in deras godkännande innan ombygganden startar. Jag är länken mellan entreprenör, hyresgäst och berörda kollegor. Jag är ansiktet utåt genom att varje dag finnas till hands för våra kunder. Kort sagt, jag syns och hörs väldigt mycket.


Vilka egenskaper bör man ha för att passa i rollen?

En ombyggnadskoordinator behöver ha hög servicenivå och vara en kommunikativ person som gillar ordning och reda. Men framför allt ska man tycka om att ha kundkontakt.


Vilken bakgrund har du?

Jag har en lärarutbildning från lärarhögskolan i Stockholm och arbetade som lärare för årskurs 1–3 1986–1999. Sedan dess har jag jobbat som handläggare hos Försäkringskassan och Migrationsverket, och haft olika uppdrag inom administration via bemanningsföretag som konsult hos olika företag. Mina tidigare tjänster inom Svenska Bostäder har varit störningsutredare och boförmedlare.


Vad är roligast med ditt jobb?

Roligast är att jag får vara delaktig i projektets alla delar från start till mål – och att jag får träffa nästan alla hyresgäster som bor i fastigheten. Den ena dagen inte är den andra lik.


Vilken är din största utmaning?

Den största utmaningen är att på ett bra sätt få ihop alla delar i projektet och att alla inblandade jobbar mot samma mål.


Vad tycker du är det bästa med Svenska Bostäder som arbetsgivare?

Svenska Bostäder är ett företag som sätter kunden i fokus, har långsiktiga planeringar för trygghet, säkerhet och miljö. Svenska Bostäder har tydliga mål och strävar ständigt efter förnyelse och förbättring för sina bostadsområden.


Berätta något personligt om dig själv

Som person är jag glad, positiv och öppen, med ett gott sinne för humor. Är en mångsysslare som ständigt har något på gång.

---------------------------

 

Richard Lindh - strategisk inköpare

Richard Lindh arbetar som strategisk inköpare på Inköpsenheten i Vällingby. Här berättar han om hur det är att jobba som inköpare, sin bakgrund och hur han upplever Svenska Bostäder som arbetsgivare.

 

Vad gör en strategisk inköpare?

Jag är projektledare för mina upphandlingar. Jag fångar upp verksamhetens behov och ansvarar för att genomföra upphandlingar för att tillgodose dem. Samtidigt tar jag hänsyn till marknadens välmående och de skyddslagar som finns för leverantörer. Som inköpare arbetar jag också med inköpsstrategi, avtalsförvaltning och utveckling av digitala verktyg.


Vilka egenskaper bör man ha för att passa i rollen?

För att passa in i rollen behöver man vara lyhörd för vad verksamheten behöver. Samtidigt måste man ta hänsyn till marknaden och vad som är affärsmässigt effektivt. En bra egenskap att ha är känsla för detaljerna och vara noggrann, men också att ha helhetssyn och driva ett projekt framåt.


Vad är roligast med ditt jobb?

Det definitivt roligaste är att diskutera utmaningar och lösningar med mina kollegor. Det är väldigt tillfredsställande att se smarta lösningar ta form som förbättrar vår verksamhet.


Vilken är din största utmaning?

Svenska Bostäder är en decentraliserad verksamhet med många olika kompetenser. Min största utmaning är att skapa avtal och inköpsprocesser som är lätta att använda för alla mina medarbetare, och som samtidigt har den komplexitet och juridiska tyngd de behöver ha.


Vad är det bästa med Svenska Bostäder som arbetsgivare?

Att det finns goda möjligheter till kompetensutveckling, både genom fortbildning, frihet under ansvar och genom varierande och utmanande arbetsuppgifter. Det är lätt att vara glad och engagerad på jobbet med en arbetsgivare som stöttar mig och uppmuntrar min vilja att utvecklas.


Berätta något personligt om dig själv

Matlagning ligger varmt om hjärtat och jag provar med glädje att laga nya rätter och låter mig inspireras av olika matkulturer. Jag går också gärna på teater och opera – tankeväckande pjäser av Jonas Hassen Khemiri eller känsloladdade operor av Giacomo Puccini tackar jag gärna inte nej till.

Vi är en av Sveriges bästa arbetsplatser!

Svenska Bostäder är en av Sveriges bästa arbetsplatser!

 

2017 korade organisationsutvecklingsföretaget "Great Place to Work Institute" Sveriges bästa arbetsplatser 2017. Svenska Bostäder kom på en hedrande nionde plats bland Sveriges stora företag (fler än 250 anställda) och vi är mycket stolta över att vara utnämnda till en av Sveriges bästa arbetsplatser!

 

Kolla in vår film om hur det är att jobba hos oss på Svenska Bostäder. Tror du att du skulle trivas hos oss?

 

 

 

Svenska Bostäder - både en bra arbetsgivare och hyresvärd!

 

 

Vi på Svenska Bostäder är så stolta och glada för utnämningen till en av "Sveriges bästa arbetsplatser"! Detta är ett kvitto på att vårt långsiktiga arbete givit resultat. Våra medarbetare trivs, är engagerade och vi är på rätt väg i utvecklingen av vår företagskultur. Detta är en sporre för oss att aktivt fortsätta vårt arbete med att utveckla vår arbetsplats till att bli ännu bättre.

 

Övergripande mål

Ett av våra övergripande mål är att vara en av Sveriges bästa arbetsplatser. Därför har vi under flera år arbetat aktivt för att medarbetarna ska må bra, utvecklas och trivas på jobbet. Exempel på områden som man har arbetat med är ledarskapsutveckling, hälsa och balans i livet. Vikten av mångfald och olikheter är också något som diskuteras ofta – vi har bland annat tagit fram ett gemensamt förhållningssätt i företaget.

 

Great Place to Work

Sedan 2014 jobbar vi med Great Place to Work och deras verktyg för att utveckla företagskulturen. Den grundliga medarbetarenkäten, tillsammans med analysen av arbetsplatskulturen, har givit företaget en tydligare bild av vad man redan gör bra och framför allt vilka delar som behöver utvecklas vidare. Genom samarbetet får vi också möjlighet att ta del av vad andra företag gör och få tips och idéer .

 

En av Sveriges bästa hyresvärdar

2017 vann Svenska Bostäder även priset Kundkristallen, i kategorin ”Högsta serviceindex”, ett pris baserat på vad hyresgästerna tycker. Denna utnämning visar att vi arbetar i linje med vårt löfte ”Som en hyresvärd borde vara”. Det samlade resultatet av våra insatser internt visar att vi ökat gemenskapen och förbättrat arbetsglädjen, vilket även visar sig externt, i mötet med våra hyresgäster.

Vi har många olika yrkesroller

Vi har massor av spännande yrkesroller!

Hos Svenska Bostäder finns många spännande yrkesroller. Här kan du läsa mer om några av våra vanligaste yrkesroller och titta på filmer där några av våra medarbetare berättar om hur vardagen ser ut när man arbetar i deras yrkesroll.

 

Bovärd

På Svenska Bostäder finns cirka 100 bovärdar. Som bovärd ansvarar du för kundrelationerna och fastighetsdriften i ett bovärdsområde. Möt Ulrika Karlsson som jobbar som bovärd i distrikt Innerstaden. 



Förvaltare

På Svenska Bostäder finns cirka 18 förvaltare. Som förvaltare har du personalansvar för ditt bovärdsteam med tre till åtta bovärdar. Du leder och fördelar arbetet samt medverkar i ditt distrikts ledningsgrupp. Möt Anna Asgari-Amiri som jobbar som förvaltare i distrikt Västerort.

 

 

Kundcentermedarbetare

På Svenska Bostäder finns cirka tio kundcentermedarbetare. Som medarbetare på Kundcenter har du en viktig roll i organisationen och många kontakter med både hyresgäster och medarbetare. Möt Anna-Karin Westin som jobbar som kundcentermedarbetare på huvudkontoret i Vällingby. 

 

 

Byggprojektledare inom nyproduktion och ombyggnation

På Svenska Bostäder finns cirka 20 byggprojektledare. Våra byggprojektledare inom nyproduktion och ombyggnation arbetar med utveckling av fastigheter i olika skeden. Det kan handla om markutveckling eller ny- och ombyggnadsprojekt. Möt Björn Ribbhagen som jobbar som projektledare inom nybyggnation i Vällingby.

 

 

Lediga jobb på Svenska Bostäder AB

Lediga jobb på Svenska Bostäder AB

Svenska Bostäder AB jobb: Vill du se vilka jobb vi har just nu?

Svenska Bostäder AB jobb - En inblick i hur det är att jobba på Svenska Bostäder AB: 90 omdömen, lediga jobb, 19 löner och kontorsbilder. Läs vad det anställda tycker och få en bättre inblick i Svenska Bostäder AB som arbetsplats baserat på information som finns publicerat av nuvarande och tidigare anställda på Careereye.se