Jobba på KappAhl     Happy Company En arbetsgivare som har 4, eller mer, i kategorin ”Trivsel & arbetsmiljö”.

 
LÄMNA OMDÖME

Överblick

Antal anställda:

Bransch: Detaljhandel

VD: Danny Feltmann Espersen

Hemsida: {{ CompanyGeneralInfo.CompanyWebsiteDomain }}

 

 

Ta en titt på våra kontorsbilderkontorsbilder, karriärmöjligheterkarriärmöjligheter, lediga tjänsterlediga tjänster och mer nedan!  

Visa mer Visa mindre
Genomsnittsbetyg: {{OverviewData.Stats.Rating | number:1}} / 5
  {{GetBasedOnReviewCountLabel('Baserat på', '{0} omdömen')}}
{{OverviewData.Stats.EnpScore}}%

Rekommenderar arbetsgivaren

{{OverviewData.Stats.ApproveCeoPercentage}}%

Är positiva till VD Danny Feltmann Espersen

Visa mer Visa mindre
{{criteria.Name}} {{criteria.CriteriaRanging}}  
{{criteria.Name}} {{criteria.CriteriaRanging}}  

Omdömen om KappAhl

ALLA
KÖN
ÅLDER
  • Kön: {{ review.Gender ? review.Gender : "–" }} Ålder:{{review.Age ? review.Age : "–" }} Ort:{{review.Location ? review.Location : "–" }} Tid som anställd:{{review.LengthOfEmployment ? review.LengthOfEmployment : "–" }}
    Genomsnittsbetyg: {{ review.Rating | number:1 }}/5  
    Varför trivs du?

    "{{review.Plus}}"

    Vad bör förbättras?

    "{{review.Minus}}" "{{review.Minus.substring(0, 15) + '...'}}"

    Visa mer
    {{criteria.CriteriaName}} {{criteria.CriteriaRanging}}  
    {{criteria.CriteriaName}} {{criteria.CriteriaRanging}}  

    Arbetsgivarens kommentar:

    {{comment.UserFirstName}} {{comment.UserSurname}} {{comment.UserJobPosition}}

    "{{comment.ReplyText}}"

    Visa mindre

Karriär på KappAhl

Utvecklas med oss

 

Vi erbjuder stora möjligheter till utveckling

Vi på KappAhl tror på våra medarbetare. Deras passion och kunnande är nyckeln till vår framgång. Därför ger vi våra medarbetare möjlighet att utvecklas, både på ett personligt och professionellt plan.


Sanna kom till KappAhl som praktikant och tre år senare arbetar hon som designer på vår barnavdelning.
Hajrudin började som lagermedarbetare på vår distributionscentral. Efter att ha gått en intern utbildning för blivande butikschefer blev han chef på en av våra butiker i Göteborg - och idag är han dessutom mentor för andra nyanställda butikschefer.

Sanna och Hajrudin är bara två av många exempel på hur en karriär inom KappAhl kan se ut.

 

Ta nästa steg hos oss

Vi är övertygade om att våra medarbetares passion och kunnande är nyckeln till vår framgång. Det vill vi ta vara på. För dem som vill ta nästa steg hos oss kan vi till exempel erbjuda nya projekt eller arbetsområden. Eller en chans att växla över till ledarspåret.


Vi har som tumregel att sju av tio chefspositioner hos oss rekryteras internt. Att KappAhl är en internationell koncern öppnar dessutom för möjligheten att jobba utomlands. Vi vill ge alla våra fantastiska medarbetare möjligheten att utvecklas.
 

Intern utbildning på alla nivåer

Utveckling hos oss ligger nära vår verksamhet och dit den är på väg. Men den ligger också nära medarbetarens personliga behov och förutsättningar. Vi vill hjälpa våra medarbetare att bli ännu bättre på det de gör och vi ger dem stöd i sin utveckling – till exempel genom att sätta upp personliga mål för jobbet och för framtiden hos oss.

 

Det är när våra medarbetare utvecklas, som KappAhl kan växa. Vi satsar på intern utbildning på alla nivåer. I vårt utbildningsprogram KappAhl Academy har vi samlat kurser och utbildningar för våra medarbetare, inom till exempel försäljning och service. Vi har ledarskapsprogram och löpande utvecklingsinsatser för både nya och mer erfarna chefer. Alla nya medarbetare genomgår en introduktion och nya butikschefer får en mentor att luta sig emot och ha som bollplank.

 

Att ge våra medarbetare möjlighet att utvecklas är en del av vår företagskultur. Och det är när våra medarbetare växer, som KappAhl kan växa.

Höga betyg från medarbetarna

 

Att våra medarbetare trivs är viktigt för oss!

Att våra medarbetare trivs på jobbet är viktigt för oss. Det gör oss till en attraktiv arbetsplats och ett framgångsrikt företag. Därför är vi stolta över att medarbetarna ger oss höga betyg i interna undersökningar.

 

Omsorg och insikt om våra kunder är centralt på KappAhl. Samma sak gäller våra medarbetare. Vi mäter inte bara försäljning utan också hur medarbetarna trivs på jobbet.

 

Och KappAhl får höga betyg. I den senaste undersökningen fick vi 5,7 av 7 möjliga när medarbetarna betygsatte hur de trivs med jobbet, chefen, arbetsplatsen och med koncernen i stort. Det är bättre än de flesta i detaljhandeln. 

 

Ledarskapet på KappAhl får 5,9 av 7 i betyg av medarbetarna. 85 procent upplever att de har stort inflytande på frågor som rör deras arbetsuppgifter, 93 procent att deras chef delegerar ansvar och uppgifter till dem. 94 procent känner att deras arbetsinsats är viktig för KappAhl. Vi har också låg personalomsättning och många sökande till våra tjänster.

 

Siffrorna gör oss stolta – och är ett viktigt verktyg när vi fortsätter utveckla KappAhl som arbetsplats.



Ingen slump att medarbetarna trivs

Vi tror att våra medarbetare trivs hos oss av flera anledningar. Vi jobbar målmedvetet för att skapa ett positivt arbetsklimat och en arbetsmiljö som uppmuntrar till kreativitet och mod.

 

Hos oss finns en KappAhl-anda som genomsyrar allt vi gör och som kännetecknas av gemenskap, energi och ett starkt fokus på våra kunder. Och vi ger våra medarbetare möjlighet att växa och utvecklas, både personligt och i sin karriär.


Det gör KappAhl till en attraktiv och spännande arbetsplats. Och till ett framgångsrikt företag.

 

Toppbetyg av medarbetarna

  • 5,7 av 7 möjliga, det är medarbetarnas betyg på KappAhl som arbetsplats. Snittet för detaljhandeln ligger på 5,2 enligt statistik från Solution Surveys.
     

  • 5,9 av 7 möjliga får ledarskapet på KappAhl i betyg av medarbetarna.
     

  • 85 procent upplever att de har stort inflytande på frågor som rör deras arbetsuppgifter.
     

  • 93 procent upplever att deras chef delegerar ansvar och uppgifter till dem.
     

  • 94 procent känner att deras arbetsinsats är viktig för KappAhl.
     

  • 95 procent har förtroende för KappAhls hållbarhetsarbete.

Möt några medarbetare

På KappAhl är vi ungefär 4 000 kollegor som jobbar med allt från design och försäljning till marknadsföring och IT, i olika delar av världen. Tillsammans säljer vi hundratusentals plagg varje dag. Gemensamt för oss, vad vi än jobbar med, är att vi sätter våra kunder i centrum.


Möt några av våra medarbetare här:
 

”SOM DESIGNER MÅSTE JAG VÅGA PROVA!”

OM MIG:

  • Namn: Karin Verdoes.
  • Gör: Designer av barn- och herraccessoarer, på KappAhls huvudkontor i Mölndal.
  • Intressen: Bakning, musik, resor och min familj.
  • Inspireras av: ”Många saker! Jag gillar att titta på folk och jag hittar mycket inspiration på Instagram.”
  • Min stil: ”Jag har nästan alltid klänning. I min garderob finns många raka, knälånga klänningar, som jag kombinerar med roliga accessoarer.”

 

MITT JOBB:

”För att jobba som designer är det viktigt att vara prestigelös. Man måste våga ösa på med alla sina idéer, och våga prova!

Inför en säsong samlar jag och mina kollegor idéer från hela världen. Vi går på föreläsningar och mässor, läser bloggar och åker på inspirationsresor. Nyligen var jag i Tokyo – det är ett fantastiskt roligt ställe. Människorna där är väldigt framåt och gör mycket galna grejer som man kan inspireras av.


Tillbaka på kontoret samlar vi ihop bilder och tankar och diskuterar vad vi vill göra och hur vi anpassar det till våra kunder. Utifrån vårt gemensamma underlag tar jag fram designskisser och bygger en kollektion, tillsammans med våra inköpare, mönsterkonstruktörer och vår kollektionschef.

 

Jag trivs jättebra på KappAhl. Vi är ett väldigt bra team där alla bidrar med sin specifika kunskap. Just nu jobbar jag med accessoarer för barn och herr. Det innebär allt från kepsar och mössor till väskor, skor och halsband. Det är lekfullt och roligt och jag får verkligen jobba med färg och form!

 

Att jobba med hållbarhet är också väldigt viktigt i min roll. Jag har bland annat varit med i ett projekt på Textilhögskolan i Borås där vi designar om gamla plagg på nya sätt. Jag vill bidra till att vi blir ännu starkare på att tänka in hållbarhet i vår designprocess – det är den enda vägen att gå!”

 

"INGEN DAG ÄR DEN ANDRA LIK OCH TEMPOT ÄR HÖGT"

OM MIG:

  • Namn: Sara Schönborg.
  • Gör: Inköpare på KappAhls huvudkontor. Utbildad textilekonom.
  • Intressen: Träffa vänner, sy, träna, fixa i trädgården.
  • Inspireras av: ”Allt runt mig! Människor, bloggar, tidningar.”
  • Min stil: ”Jag blandar stilar efter humör. Gärna med en accessoar som sticker ut.”

 

MITT JOBB:

”Jobbet som inköpare passar mig eftersom jag älskar den kreativa biten i att få vara med och bestämma hur produkterna på KappAhl ska se ut, samtidigt som jag gillar att jobba med siffror.


Jag planerar sortimentet ihop med min designer, räknar på volymer, förhandlar med olika leverantörer och bestämmer vem som ska tillverka produkterna. Jag avgör också när varorna ska tas in i butik och vad de ska kosta. Det gäller att kunna ha många bollar i luften!

 

Som inköpare ska man vara kreativ, flexibel, stresstålig och kunna hitta nya lösningar och tänka om när något inte blir som man tänkt sig. För det händer garanterat!


Jag har daglig utlandskontakt och reser en hel del, bland annat till våra produktionskontor i Bangladesh, Indien och Kina och träffar leverantörer och våra medarbetare där. Jag åker även på resor för att se trender och hämta inspiration inför kommande kollektioner.

 

Det är ett väldigt varierat jobb. Ingen dag är den andra lik, tempot är högt och jag lär mig nya saker hela tiden. Det är en skön känsla när något jag trott på blir en försäljningssuccé. Det är ett kvitto på att vi gjort något bra.

Att se någon på stan som bär ett plagg som jag har varit med och tagit fram är väldigt inspirerande.”

 

”JAG SER VARJE KUND SOM EN KOMPIS SOM BEHÖVER HJÄLP”

OM MIG:

  • Namn: Petteri Nyman.
  • Gör: Säljare på KappAhl i Finland.
  • Intressen: Kolla på fotboll, träna på gym, springa.
  • Inspireras av: "Att hjälpa kunder hitta rätt plagg och se hur tacksamma de blir."
  • Min stil: Preppy casual. "Jag gillar vår Hampton Republic 27-kollektion."

 

MITT JOBB:

”Jag älskar mitt jobb som säljare! Jag tycker om att klä mig snyggt själv och se bra ut. Det har jag alltid gjort, och nu får jag jobba med det dagligen.


Jag är också bra på att ta människor och gillar att prata och skoja. En bra grej är att se varje kund som en kompis som behöver hjälp. Till exempel hjälpte jag nyligen en kund som letade efter något att ha på sig på en middagsbjudning. Hon var ute i sista minuten och blev otroligt nöjd med kläderna som jag föreslog. Att få positiv feedback från kunderna betyder mycket – det är väldigt kul att se hur glada de blir över att hitta rätt produkter.

 

Som säljare är det viktigt att du är flexibel. Att du alltid är beredd att släppa det du har för händerna när en kund behöver dig. Att hänga fram nya plagg i butiken går att fortsätta med senare, men våra kunder ska få hjälp på en gång!

 

Vi är ett bra team som jobbar ihop i butiken och vi har många fina kunder. Alla dagar är olika – det finns ingen typisk dag på jobbet när du är säljare. Vi får ofta höra från kunderna att de gillar KappAhls bra priser och goda service. Det är anledningen till att de kommer tillbaka gång på gång.”

Om oss och vårt hållbarhetsarbete

KappAhl - en av Nordens ledande modekedjor

Idag har KappAhl nästan 400 butiker, men historien om KappAhl började redan i början av 1950-talet i en källarlokal på Omvägen i Kallebäck i Göteborg. Där och då öppnade Per-Olof Ahl en kappaffär med mottot ”Vi ska ge många människor möjlighet att vara välklädda”. 

 

Per-Olof köpte in stora volymer för att hålla nere priserna. Han satsade också på att ge sina kunder bra service och han erbjöd betydligt större storleksbredd på sina kappor än vad konkurrenterna gjorde. Alla kvinnor skulle kunna hitta rätt kappa hos honom! Affärsidén blev en succé, och tio år efter starten hade Per-Olof öppnat 25 butiker över hela Sverige.

 


Vi satsar mycket på hållbarhet


"KappAhl var den första modekedjan i världen som miljöcertifierades!"


Mycket har hänt inom KappAhl sedan starten även om grunden - att ge många människor möjlighet att var välklädda, är densamma. En sak som är väldigt viktig för oss är hållbarhet. Det är också något som vi har jobbat med länge. Vi var till exempel den första modekedjan i världen som miljöcertifierades. Vår första ekologiska kollektion kom redan 1993. I dag är 38 procent av vårt mode hållbarhetsmärkt och nu säljer vi miljontals hållbarhetsmärkta kläder varje år.
 

Hållbarhet är en del av allt vi gör och våra mål är högt ställda. Vi ska ha så liten miljöpåverkan som möjligt och spara på jordens resurser. Vi förbättrar ständigt villkoren för alla de som berörs av vår verksamhet i de länder där vi köper vår produktion. Inget plagg hos oss ska innehålla skadliga kemikalier och det ska vara lätt för våra kunder att göra ett hållbart val på KappAhl. Vårt mål är att det du handlar hos oss ska vara producerat med omsorg och respekt, i dag och i framtiden.

 

Hållbarhet är mer än bara miljöfrågan, det handlar också om människor, t ex att de som jobbar i textilindustrin ska ha bra sociala villkor och klara sig på sin lön. Bangladesh är i dag en stor producent av kläder och textilier. Det är ett fattigt land där fyra av tio personer inte kan läsa eller skriva och kvinnor har en mycket lägre status än män.

Ska man då vara orolig för att köpa kläder som är märkta ”Made in Bangladesh”? Den frågan ställer sig Annika Leone i filmen nedan. I den träffar vi textilarbetaren Sheuli Begum som lämnades av sin man för några år sedan och sedan dess har kämpat för att försörja sin familj. Annika Leone träffar KappAhls hållbarhetschef inom produktion, Eva Kindgren de Boer som själv har bott i landet, för att höra hur man som företag kan bidra till kvinnors ställning i Bangladesh. 

 

 

Några milstolpar i KappAhls historia

1953: Per-Olof Ahl öppnar Kappaffären i Göteborg. Hans affärsidé är att sälja kappor av hög kvalitet till överkomliga priser. Succén är omedelbar.

1954: Per-Olof har i tidningarna fått smeknamnet Kapp-Ahl, och bestämmer sig för att byta till samma namn på sin butik.

1963: Tio år efter starten har KappAhl 25 butiker och säljer nu också herrkläder. Kappan är fortfarande storsäljaren nummer ett.

1978: Den första barnkollektionen kommer ut i butikerna.

1988: Norge får sin första KappAhl-butik.

1990: Första butiken i Finland öppnar.

1993: Vi lanserar vår första kollektion med ekologiska kläder.

1997: XLNT, kollektionen med större storlekar blir en permanent del av sortimentet.

1999: KappAhl blir den första modekedjan i världen att miljöcertifieras. Den första butiken i Polen invigs.

2006: KappAhl noteras på Stockholmsbörsen.

2010: Vi öppnar ett utbildningscenter för kvinnliga textilarbetare i Bangladesh.

2011: Nätbutiken Shop Online öppnar och vi startar vår framgångsrika kundklubb och modemagasinet ”Life & Style by KappAhl”.

2012: Vi samlar och tydliggör vårt hållbarhetsarbete under konceptet Future Friendly Fashion.
 

2013: Vi firar 60 år av mode. KappAhl ansluter sig till "Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh", ett gemensamt initiativ i branschen för att förbättra säkerheten för textilarbetare i Bangladesh. 
 

2014: Första egna butiken för populära babykollektionen Newbie, Newbie Store, öppnar i Stockholm.
 

2015: Första fristående butiken för varumärket Hampton Republic 27 öppnar i Stockholm. Ytterligare två Newbie Store öppnar, en i Oslo och en i Stockholm.

Lediga jobb på KappAhl

Lediga jobb på KappAhl

KappAhl jobb: Vill du se vilka jobb vi har just nu?

KappAhl jobb - En inblick i hur det är att jobba på KappAhl: 48 omdömen, 5 lediga jobb, 18 löner och kontorsbilder. Läs vad det anställda tycker och få en bättre inblick i KappAhl som arbetsplats baserat på information som finns publicerat av nuvarande och tidigare anställda på Careereye.se