Jobba på Accenture

 
LÄMNA OMDÖME

Överblick

Anställda: 1000

Bransch: Teknisk konsultverksamhet

VD: Mattias Lewrén

Hemsida: {{ CompanyGeneralInfo.CompanyWebsiteDomain }}

 

 

Ta en titt på våra kontorsbilderkontorsbilder, karriärmöjligheterkarriärmöjligheter, lediga tjänsterlediga tjänster och mer nedan!  

Visa mer Visa mindre
Genomsnittsbetyg: {{OverviewData.Stats.Rating | number:1}} / 5
  {{GetBasedOnReviewCountLabel('Baserat på', '{0} omdömen')}}
{{OverviewData.Stats.EnpScore}}%

Rekommenderar arbetsgivaren

{{OverviewData.Stats.ApproveCeoPercentage}}%

Är positiva till VD Mattias Lewrén

Visa mer Visa mindre
{{criteria.Name}} {{criteria.CriteriaRanging}}  
{{criteria.Name}} {{criteria.CriteriaRanging}}  

Omdömen om Accenture

ALLA
KÖN
ÅLDER
  • Kön: {{ review.Gender ? review.Gender : "–" }} Ålder:{{review.Age ? review.Age : "–" }} Ort:{{review.Location ? review.Location : "–" }} Tid som anställd:{{review.LengthOfEmployment ? review.LengthOfEmployment : "–" }}
    Genomsnittsbetyg: {{ review.Rating | number:1 }}/5  
    Varför trivs du?

    "{{review.Plus}}"

    Vad bör förbättras?

    "{{review.Minus}}" "{{review.Minus.substring(0, 15) + '...'}}"

    Visa mer Visa mer
    {{criteria.CriteriaName}} {{criteria.CriteriaRanging}}  
    {{criteria.CriteriaName}} {{criteria.CriteriaRanging}}  

    Arbetsgivarens kommentar:

    {{comment.UserFirstName}} {{comment.UserSurname}} {{comment.UserJobPosition}}

    "{{comment.ReplyText}}"

    Visa mindre

Karriär på Accenture

Jobba på Accenture


Vi satsar på kompetensutveckling - på riktigt!


På Accenture får du arbeta med spännande projekt för flera av Sveriges största företag i ett globalt nätverk. Vi arbetar utifrån en stark teamkänsla i en resultatorienterad företagskultur. Vi har gedigna karriärmodeller och lägger stor vikt vid coaching och kompetensutvecklingsprogram.


Kompetensutveckling och utbildning är nyckelfaktorer inom Accenture. Samtliga anställda får en ”Career Counselor” som fungerar som ett slags mentor och coach genom regelbundna utvecklingssamtal. Du får dessutom kontinuerlig feedback från dina projektledare, för att ge dig bästa förutsättningar att bygga kunskap och erfarenhet.
 

  • Teamorienterad företagskultur
  • Utmanande uppdrag för Sveriges största företag
  • Tydliga karriärvägar


De brancher vi är verksamma inom är IT, Management, Outsourcing. Vi har fem verksamhetsområden som består av Strategy, Consulting, Technology, Digital och Operations


Accenture erbjuder praktikplatser:

  • Accenture Technology Summer Internship
  • Internship @Accenture Strategy
  • International Exchange Program (Indien)
     

 

Klicka här för att se alla lediga tjänster

Förmåner och socialt ansvarstagande


Vi erbjuder bra förmåner och tar stort socialt ansvar!


Accenture erbjuder välutvecklad företagshälsovård med heltäckande sjukförsäkring och subventionerat gymkort. Dessutom har vi nyligen höjt ersättningen för föräldralediga. Du ges stora möjligheter till ett flexibelt arbetssätt och kan arbeta en del hemifrån då det passar med ditt projekt. På Accenture värnar vi om gemenskapen och anordnar ett flertal sociala aktiviteter under året. Det finns även ett stort utbud av sponsrade idrottsaktiviteter såsom tennis, golf och squash.



Accenture lägger stor vikt vid socialt ansvarstagande och har därför utvecklat programmet ”Corporate Citizenship”. Detta är ett globalt initiativ som syftar till att stödja icke- vinstdrivande organisationers utvecklingsarbete runtom i världen. Vi bidrar genom att erbjuda den kompetens som inte redan finns på plats. Som konsult på Accenture kan du engagera dig i en mängd projekt, via organisationer som Rädda Barnen, Plan, Fryshuset eller Mattecentrum. Det finns även möjlighet att engagera sig i andra communities på Accenture som Accenture IF, Parenthood och Inclusion&Diversity.

En dag som konsult


Vad gör konsulter egentligen?


Bussy McBusface förklarar!:


Hola, Ni som har följt mig i tidigare inlägg har vid det här laget förhoppningsvis snappat upp ett och annat, såsom att vi jobbar i globala team och brer mackor på ett icke-pretentiöst sätt. Men vad gör vi med all den knivskarpa kompetens som vi samlar i våra team? Vad gör vi egentligen?


Först och främst är det såklart så att det inte finns ett (eller ens två) svar på den frågan. Precis som höstens löv skiftar i nyans har vi ett helt spektrum med projekt, kunder, roller, uppgifter, profiler etc. Jag är dock högst medveten om att det inte är en tröst, för ovan svar säger ju på ett sätt inte någonting, även om det säger allting. Så för att råda bot på denna oerhörda törst efter "konkretare, tack" så vill jag genom att beskriva vad jag och mitt team gör just nu exemplifiera hur det kan vara "in real life" här på Accenture – häng med! Som vanligt är det inte företaget i filmen som har skrivit brevet!


Låt mig presentera Bussy McBusface, nästa generations buss! En buss som tar inte bara ett eller två steg framåt, utan rejäla älgkliv och sätter en ny standard för vad en buss är och kan åstadkomma. Vårt projekt består i att designa och ta fram Bussy McBusface, se till att den slår världen med häpnad och i slutändan leder till att vår kund Bussy tar marknadsandelar från sina konkurrenter. Och just det, den ska rulla på gatorna någon gång nästa år – så se till att det går snabbt också!


Vi skrider till verket. Tillsammans med Bussy börjar vi resonera kring vad vi faktiskt vill åstadkomma med vår nya buss. Vad vill vi erbjuda marknaden men den nya bussen? Skönare säten? Större säten? Fler säten? Snabbare buss? Tystare buss? Mer effektiv buss? Snyggare buss? Många gånger försöker vi få Bussy att komma fram till svaren genom att ställa de rätta frågorna och sen, likt extremt envisa sportjournalister, nysta vidare. Inte med "Hur känns det?", utan snarare "Varför?", "Hur?" och "När?".


Som vi alla vet finns det ett stort antal begränsningar och förutsättningar som vi måste anpassa oss till. Exempelvis är det inte helt enkelt för oss att plötsligt designa en buss som är fem meter bred. Våra vägars bredd sätter som bekant systematiskt en faktisk begräsning som vi måste anpassa oss till. Likaså finns det en hel del fastslagna riktlinjer och design-principer som vi måste följa för att vår buss ska bli fungera i den kontext och omvärld som ett trafiksystem utgör – att vi har vitt ljus fram, rött där bak och blinkers som blinkar med exakt rätt frekvens.


När det gäller den exakta utformningen av lyktorna kan vi anpassa och modifiera så länge vi följer de riktlinjer och det ramverk som finns. Vi designar, ritar på white-boards, läser dokumentation, googlar och googlar lite till. Ritar lite till. Frågar lite mer. Skapar slides och presentationsmaterial. Googlar. Ritar. Frågar. Skriver. Slidear.
 


Allteftersom att vi har haft workshops, möten, utfrågningar, mailkonversationer, prata-i-hissen, diskutera-vid-kaffeautomaten etc. så börjar vi så småningom få en mer klar bild över vad det faktiskt är vi vill göra – vi börjar få fram en kravspecifikation. För att Bussy McBusface ska bli den framgång vi eftersöker är det naturligtvis oerhört viktigt att vi ser till att alla relevanta parter får komma till tals. Vi måste få in input från flera olika håll. Passagerarna har helt andra prioriteringar än chauffören. För att inte tala om ruttplaneraren eller underhållspersonalen, som struntar fullständigt i hur ergonomiska säten är eller pysljudets resonans när dörrarna öppnas. Istället är de mycket mer intresserade av att kunna spåra bussarna via GPS och samla in 400 datapunkter var tredje sekund som laddas direkt upp i molnet för analys kring bränsleeffektivitet, passagerarbeläggning och acceleration vs inbromsnings-ratio, för att nämna några aspekter.


Vi vill såklart kunna ta betalt på framtidens sätt i framtidens buss. Den där myntboxen vid förardörren känns passé. RFID kanske? Alternativt ett app-ramverk med lite API:er som utförarna kan koppla in sig mot? Då kan betalningssystemet kommunicera direkt med banken och försäljningen skickas till affärssystemet. Låter bra. Fast, ja just det, det finns en hög bokföringsmässiga regleringar på exakt hur ett kvitto ska se ut. Obruten löpnummerserie, que? Synkroniserat över alla bussar. Hurra. I vissa länder är det tydligen dessutom lägre moms för barnbiljetter. I andra länder varierar momsen beroende på vart bussen kör. Jippi, det gjorde det hela plötsligt mycket lättare. Not. Men, men,vi får helt enkelt designa en lösning som kan hantera den här flexibiliteten.


Okay, så långt allt väl. Nu var det ju även den här lilla detaljen att Bussy McBusface ska rulla på gatorna nästa år. Hinner vi? Kan underleverantören av säten verkligen ställa om sin produktion i tid för att kunna ta fram turkos-rosa schackrutig plyschklädsel? Inte det? Hoppsan, vi får kanske stryka det då. Eller hur viktig är tidsplanen? Viktigare än vi kan föreställa oss. Okay. Och guldklädsel var tydligen för dyrt... En annan leverantör kanske? Vi måste börja med pilotkörningar och testkörningar senast 5 månader innan Bussy McBusface får leka fritt på gator och torg. Vi kanske kan testköra utan klädsel? Kanske använda oss av en gammal klädsel? Det är ju nästan samma, så borde inte spela så mycket roll. Viktfördelningen ändras något, men okay – vi kör (haha) på det!


Vi kan konstatera att det helt klart finns en hel del att tänka på, ovan är ett axplock av vad vi behöver analysera, utvärdera, designa och planera för att Bussy McBusface ska se dagens ljus. Nya utmaningar dyker upp runt hörnet (nya CO2-begränsningar införs i EU från och med 2017 enligt paragraf 14.19 osv.)
 


Vi hinner dock faktiskt med lite mer än att designa Bussy McBusface, igår hade vi exempelvis ett trevligt event med kollegor där vi fick besök av en foodtruck. Vi har även haft brownbag-lunch för att dela med oss av olika erfarenheter. Sist men inte minst har jag fått tokspö i badminton. Satsar på revansch i tennis!

Hasta luego!

/Ola på Digital (Läs gärna mer om Olas vecka eller andra konsultbloggar här.)
 


Håll utkik efter nya uppdateringar från våra konsulter på vår Facebook.
Följ även bloggen på Twitter med hashtaggen #konsultvecka.
För att läsa mer om Accenture Sverige besök vår karriärsida.

Våra kontor

Vi har kontor i över 120 länder. Lokalt är vi 1000 medarbetare som jobbar i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Lediga jobb på Accenture

Lediga jobb på Accenture

Accenture jobb: Vill du se vilka jobb vi har just nu?

Accenture jobb - En inblick i hur det är att jobba på Accenture: 288 omdömen, lediga jobb, löner och kontorsbilder. Läs vad det anställda tycker och få en bättre inblick i Accenture som arbetsplats baserat på information som finns publicerat av nuvarande och tidigare anställda på Careereye.se